I huvet på...

Nu blir det tråkigt igen. Nu handlar det om jobbet och då blir det tråkigt vilket är konstigt eftersom jag på många sätt tycker att jag har ett rätt så kul jobb. Jämfört med många andra alltså. Det finns ju mycket man inte skulle vilja ha varit om man säger så. Tunnelbaneförare, hålkortsmaskinist,arbetsfrmedare listan kan göras lång men ändå kan jag inte hjälpa att jag tycker att lärarjobbet har förändrats sen jag började. Och inte till det bättre. Eller så kanske det är jag som har förändrats. Kanske bådadera har förändrats, vad vet jag.

Det som går runt i huvet nu när det egentligen borde sovas är allt som är påbörjat åtminstone i tanken men långtifrån klart.:
IUP- Hur få in de samtalen.
IUP- Till vad nytta ?
Uppsatsrättning och gensvar  - Hur ska jag hinna. När?
Speciell plan för eleven x i åttan- bör prata med elev o föräldrar o lärare
Speciell plan för andra elever i nian
Lära känna de elever som jag fått nya i år. Borde ta mej särskilt mycket  tid med dem. Svårt se punkten speciell planerig.
Tona ner kraven på de elever som ställer för stora krav på sej själva
Tona upp kraven på de elever som inte ställer några krav på sej själva.
Läsprovsgensvaret till föräldrarna - hur gör jag med det?
Samarbetet i arbetslaget- Hur hinna.
Förebereda arbete om afghanistan m aktuellt material till eleverna att jobba med
Knyta ihop säcken kring Asien arbetet.
Rätta prov
Göra prov
Planera nästa tema
Göra hållbar gemensam planering för IT-dagen
Styra upp jobbet i nian- fort. Svårt , se punkten rättning+ punkten speciell plan + punkten lära känna nya elever.
Bokföra alla elevernas resultat o arbeten så det finns inför hemskick av info mitt i terminen- Omöjligt se punkten rättning.

Just nu ser planen ut så här. Sjukskriva mej en vecka för att kunna komma ikapp med pappersarbetet. Ite så lysande men det var det bästa jag kom på. Kanske kan det ordna sej ändå om jag jobbar på lovet v44.

Ett gott råd, kära barn, skaffa aldrig nåt jobb. Ni blir bara utslitna. Gör som Lars Teodor Jonsson. Bosätt er i en koja i skogen och lev på bär och rötter då blir man lycklig ehuru frusen, mager och skitig.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fast frusen, mager och skitig var jag ibland som lärare också, eftersom man bodde på jobbet där man svettats hela dagen av allt springande fram och tillbaka i korridoren och sedan tokfrös eftersom värmen stängdes av så fort eleverna gått hem och när skulle man hinna äta egentligen?

Postat av: Babsan

Jösses! Vad har hänt med läraryrket?



Vi har minst tid till det vi egentligen borde ha mest av - eleverna.



Stressen är farlig och att aldrig känna sig tillräcklig.



KRAM!

2009-09-23 @ 22:13:01
URL: http://www.litetbetydermycket.blogspot.com
Postat av: S i kommittén

En liten stilla undran bara...-När har ni lektioner??

2009-09-24 @ 18:52:55
Postat av: Susanne

Ja ibland känns den frågan verkligen befogad... När har vi tid att möta eleverna?...

2009-09-25 @ 23:09:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0