Får jag be om edra referenser

Ibland hör man ungdomspersoner säga:
- Varför ska jag lära mej det här ?
De får oftast inget bra svar eftersom jag retar upp mej på det gnälliga tonfallet fastän frågan i sig är både klok och berättigad.
Och varför ska man lära sej länder i Asien, benen i kroppen, skriva skrivstil, stava engelska ord, äta med kniv och gaffel mm.
Tja, kan någon svara på det ? Man ska lära sej dessa och andra saker för att det just nu är sånt som anses höra till i bildning och god ton. Backa 60 år och nästan ingen behövde lära sej engelska och länderna i Asien hette nåt helt annat.
Och om 100 år vad behöver man kunna då ? Eller om bara 25 år ?
Någon som vet ?
Nä, kunde just tro det.

Fast när jag började gymnasiet ägnade vi hela första terminen åt något som var fett menigslöst. Vi skulle nämligen lära oss att skriva referat. Alltså att referera vad någon annan hade skrivit om något. När vi kunde det blev det referat från flera olika källor. Och det var besvärligt och svårt och så blev det otroligt tråkiga texter med bara en massa: a, Andersson, tyckte Petterson och ansåg Lundström.
Och till vad nytta var allt detta. Numera anger man ju sina källor på ett helt annat sätt. Har inte varit i närheten av referatskrivnig efter sista salsskrivningen på första terminen i Hjalmar Strömerskolan.
Tills nu. Nu sitter jag här och läser en massa tidningsurklipp och sliter med en årskrönika till Ravund. Och nu efter alla dessa år blir det plötsligt väldigt bra att kunna något om hur man skriver referat.

Så därför mina barn, lär er allt ni någonsin kan. Tröska ut lärdomar inom så många områden som det bara är möjligt. Vi har ingen aning om vilka krav framtiden kommer att ställa på oss.

Kommentarer
Postat av: S i kommittén

Vad rätt du har och vad bra att du fixar det där Åsa. Du skall få mera uppgifter i framtiden!

2009-09-03 @ 17:47:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0