En tå yngran.....

Är man ju som van att va'. För det mesta iallafall. Ja, inte om man räknar in skolungar och snorungar och såna men av de vuxna iallafall. Det räcker ju att se sej omkring här där vi bor. I husen runtomkring bor det folk som är äldre eller ungefär jämnåriga. På är jobbet är det likadant alla är födda på -60talet eller senare.

Första varningen kom på en båt en bit utanför västerbottens kust. Jag var garanterat äldst på hela färjan och min lilla,lilla lillasyster var näst äldst. Sen kom ingenting och sen kom ingenting och sen kom resten. Vuxna människor var det men ungefär en 10-15 år yngre än jag. Chockartat. Men sen kom jag på det. Det var ju Umebor fulla båten. Det vet ju alla att i Umeå är medeläldern väldigt låg eftersom det finns så många studenter där.

Något lugnare blev jag ända tills jag åkte till den kungliga hufvudstaden i augusti och där var de igen ,dessa unga vuxna. Med jobb och barn och troligen stora jävla bostadslån att amortera på. I massor kryllade de omkring, Vid alla övergångsställen stod det klungor med 27-34 åringar och i kassaköerna i alla matbutiker var det likadant. Det kändes förfärligt onormalt.

Eller så är det det som är normaltillståndet. På de flesta ställen i världen kanske man hör till de halvgamla när man är fyllda 44. Det kan var väldigt onormalt med ett samhälle där den vuxna befolkningen till 70% består av 55+.
Vi är cirka 5861 innevånare i den här kommunen nästan två tredjedelar är äldre än jag. Hur ska detta sluta ? Kära -60talister, vem ska byta våra blöjor och styra rullstolen fram mot klippkanten när den dagen kommer ? Finns det just nån här som kan ta över en ICA butik eller driva en frisersalong om så där en 30 år ? Kommer vi som 70:åringar att helt enkelt bli tvungna att göra en omvänd pensionärsflytt och dra till mälardalen för att överhuvudtaget få nån vård och service? Vem ska då hålla kaffepannan varm ifall ungarna vill komma hem på semestern ?
Vart ska man vända sej med alla dessa frågor ?



Kommentarer
Postat av: Marie

Jag kommer nog vara en av de starka som skjutsar dig utför stupet kära svärmor.. :)

2009-09-08 @ 11:42:08
URL: http://varlensbasta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0