Och nu - ett meddelande från våra sponsorer.....

Det finns en avslapningsmetod som går ut på att man ska tänka sej att man går en väg som leder till en mycket vacker och fridfull plats. Man ska alltså försöka se den här vägen framför sej och sedan när man är framme vid platsen så  sätter man sej ner och bara vilar i den fridfulla omgivningen.
Det är en enkel metod och den brukar fungera bra, eller brukade fungera bra, kanske man ska säga. För vad händer nu???

Jo, jag går i andanom den lilla stigen ner mot havsviken precis i skymningen när koltrasten sjunger som vackrast. Jag hör vågorna skvalpa mot piren när jag går längst ut på udden med bara havet framför mej och vinden i ansiktet. Och sen hör jag något. Det är en sång som bärs av vinden.  "Blå, blå vindar och vatten" och  sedan tonar texten pripps blå sakta fram ute på havet. Det skiter sej liksom totalt med avkopplingen och vilan.

Jag byter plats. Skogsbilväg mot en skogsglänta i djup och mossig granskog. Sitter på en kullfallen björk och ser solljuset strila mellan grenarna.Då kommer det: - Det är något visst med hälsokällan i bergslagen.

Man talade för några år sen mycket om kommersialiseringen av det offentliga rummet. Det är väl skit samma men kommersialiseringen av min hjärna är nåt som verkligen gör mej bekymmrad. Kan jag inte få ha mina inre bilder ifred, snälla reklammakare. Kan ni låta bli att fylla mitt rätt begränsade minne med skräp. Jag vill inte ha det där.

Nä, kära barn, kommer ni på en metod att filtrera intrycken så filtrera då bort den satans tv-reklamen. Den påverkar er mer än ni tror.

Och ser ni någonstans , någon gång en person med meddelandet "ingen reklam, tack" intatuerat i pannan så är det troligen jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0