Liten Bokutmaning

1. Tre viktiga läsupplevelser under din uppväxt?
Tomten av Viktor Rydeberg. Den där med illustrationer på hela motstående sida. Kommer inte ihåg vad konstnären heter. Kommer ihåg den så väldigt väl från 3-4 års åldern. Den fanns hemma hos Farmor. Så hade vi Barnens bibel. Den läste jag framlänges och baklänges när jag var ungefär 10. Och så ringen trillogin. Jag levde och andades Tolkien när jag var i fjortonårsåldern.

2. Tre viktiga serieupplevelser under din uppväxt?
Kalle Anka, som faktiskt gjorde att jag lärde mej läsa.

Tintin och Modesty Blaise

3. Romaner som överrumplat berättartekniskt på senare tid?
Går inte svara på. Läser så lite nytt men här kommer lite gammalt.

Pölsan av Torgny Lindgren. En typisk Lidgren men ändå inte . Vad är metaforer i den boken? Vad handlar den om? Är Gud en lungsjuk kärring ? Ormen av stig Dagerman överraskar varje gång. Så innehållstung och med en sån rytm i språket ändå innnehåller den inte en enda stilfigur och inte en enda lång mening och så Hunden av Kertin Ekman. Sönderbrutna meningar, nya sammansättningar ibland rena gåtor ett riktigt formexpriment som är så lyckat.?

4, Var läser du helst? I soffan eller om det är tunga böcker, vid köksbordet. 5. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och gillat?
Liftarens Guide, kanske. Eller så blir de överraskade över allt tantsnusk jag har läst Princes Daisy mfl. Förresten tror jag att de flesta struntar fullkomligt i vad jag läser och inte.

6. Finns det någon adaption från bok/serie till film som du ser fram emot?
Boken är ju oftast bättre. Men om det gjordes en riktigt påkostad TV-serie av Trollkarlen från Övärlden och den lyckades fånga stämmningen i böckerna. Då skulle jag se den.

7. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och ogillat?
Små citroner gula av Kajsa Ingmarsson kanske. Och så den där som heter vattenmelonen. Kan inte riktigt med den.

8. Vilken författare hade du velat ge en stor kram, tagit en öl med, och vem hade du velat ge en omgång stryk?
.Björn Ranelid vill jag nog gärna lippa till. Och Herman Lindkvist. För deras pompösa stil och stora självgodhet. Skulle gärna vilja träffa Alf Henriksson och krama honom men han är ju död.Kanske skulle det vara kul att ha fått ta en öl med Douglas Addams

Sisådärja. Kopiera klipp och klistra så ser jag fram emot edra svar på dessa frågor !

Kommentarer
Postat av: Lotten igen

Jasså du gillade inte citronerna...näe den är ju lite långsamt trivsamt på ett sätt.

Men jag hålller med dig om vattenmelonen- whats the big deal med den???

Serietidningar har jag inte nånsin förstått mig på. Knappt ens tidningar överhuvudtaget, förutom dagstidningen då. OCH seriösa facktidningar såsom canis och Apportören förstås :-)Modesty är ju trots allt bekant - men resten av serierna i Agent X9 bläddrade jag förbi.

Musik å läsning - funkar INTE!!!

Katerina Janouch är en ny bekantskap för mig och Mark Levengood skriver så att jag skrattar högt gång på gång. HÖG igenkänningsfaktor med andra ord.

2009-05-22 @ 01:19:54
Postat av: Marie

Har du läst Lyckohjulet av Kajsa Ingmarsson?

den är riktigt bra faktiskt..

2009-05-22 @ 17:41:33
URL: http://varlensbasta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0