Då voro bokarna ljusa



Då voro bokarna ljusa /och sjön av simmande vit ranunkels öar sållad.    Så skrev han en gång, Gunnar Ekelöf.  Nu bor vi ju på en lite annan breddgrad.än han, Jag har faktiskt aldrig i mitt liv sett en bok (trädet alltså. Det är väl kanske en överkomlig brist.
Man kan ju ändå förstå den där vårkänslan som finns i dikten. Särskilt när de träd som faktiskt växer här i den kalla norden blommar som besatta.  Fast boken är ju på många sätt ett creddigt träd. Ett som skyddas av lagar och som det skrivs dikter om.   Det vackraste trädet jag hittade på min promenad heter sälg. Inte diktas det just nåt om den.Pratar nån om den så säger de ärder eller sly och ska ta bort den.
Troligen har just det här exemplaret bara råkat klara sej från buskröjaraggregat och röjsågar.  Ändå blommar den med en miljon blommor i svirrande, svidande ljusgrönt. Det är bland det vackraste man kan se. Det tycker både jag och humlorna.

Ja, mina änglar, tänk en sån tur att det finns maskrosträd.

Kommentarer
Postat av: No sektionen

Påtalar att sälgen är en god värd för den sällsynta lunglaven och bör betraktas därefter. Med sin blotta existens hjälper sälgen andra till livet.

2009-05-04 @ 20:21:53
URL: http://goldenbrothers.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0