Typ

Är ju typ ett rätt vanligt ord. Typ, alltså.
För några veckor sedan fick jag höra av chefen att jag inte klarar av alla typer av elever. Det kan föralldel vara sant. Jag tycker att det skulle vara både dumt och lögnaktigt att gå omkringoch hävda att man kommer överens med alla människor exakt lika lätt. Inte en enda människa skulle tro på det heller.

Men det där uttalandet har legat och skavt i mej sen dess. Det har bara inte gått bli av med. Har inte riktigt lyckats komma på varför. Så jag har gått och vridit och vänt på den där meningen och kommit fram till att jag helt enkelt inte förstår den.

På de 20 år (jo,faktiskt precis i år) som jag har varit lärare så har jag faktiskt aldrig haft olika typer av elever..... Däremot har jag undervisat många olika personer. Att på något vis klumpa ihop dem i någon sorts kategorier och trycka fast nån sorts ettikett på dem var väl en frestelse jag föll för ibland de första åren. Men jag konstaterade snabbt att om det är något som verkligen står i vägen för växande och utveckling så är det den sortens generaliseringar.


Om det nu ska vara nån sorts sens moral i denna historia så kunde den ju vara att det bara finns en typ i den, nämligen chefen men det kan man ju inte säga för typer finns inte.Inte inte ens på trykeriet,

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det måste ju betyda att du klarar av att hantera flera olika ändå. Till skillnad mot att inte ens försöka hantera en enda...

2009-06-08 @ 17:52:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0