Det var en gång

Nu när lilla E har varit sjuk så har vi suttit i gillestugan och sett på Pippi Långstrump. De där första delarna som är tillverkade 1969. På fyra dygn hinner man se dem ett par hundra gånger. Efter bara några varv med Pippi flyttar in i Villavillekulla så börjar allt snurra. Verklighetens hörnsoffa i microtyg försvinner sakta och jag finner mej själv sittande på brunmurrigt noppigt ylletyg. Jag ser ner på mina ben som plötsligt har röda kalasbyxor och dessutom inte riktigt når ner till golvet.

Det är bara att inse,  stora doser Pippi fungerar tydligen som tidsmaskin om man är född -64.

Jag sitter i soffan i kökskammarn och ser Pippi flytta in i villa Villekulla. Jag tänker på tant Hanna och kappan som vi var och tog mått till. Grön skulle den bli med huva och mjukt teddyfoder.
Tant Hanna var änka och försörjde sej som sömmerska och så hyrde hon ut rum till resande. Resande var folk som kom med tåget, det visste jag. I somras   var det två tyskar som hyrde rum hos henne och  de trivdes så bra att de blev kvar hela sommaren. Nu hade tant Hanna fått brev från dem så pappa följde med dit för att översätta det.
De vuxna  skrattade länge åt adressen på brevet. Där stod det
  A Hanna Börjesson, Rossön.
Jag begrep inte vad det var för kul med det. Hon hette ju så., a Hanna....

Tur att Erika är på bättringsvägen för annars vet man aldrig hur det hade gått. Det finns ju trots allt ganska många tidsresenärer som får svårt att återanpasssa sej i nutiden.  De samlar på lyckotroll och går med i nostalgiföreningar och allt möjligt underligt.

Kommentarer
Postat av: Tebaks te framtiden

Fast jag har en teori om att tiden bara är en cirkel, så därför lever vi i framtiden och baktiden samtidigt som i nutiden. Det är därför inte så att man ser in i framtiden när man känner på sig något, utan man minns bara något som hänt förut. Så nostalgiföreningen får vara utan mig. Fast jag är egentligen överkvalificerad...

2009-06-12 @ 22:30:53
URL: http://tapetorkesterföreningen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0