Bli välplanerad !

Kära barn. Se till att bli såna där välplanerade typer som gör allting några månader före det egentligen behös. Såna som går omkring med långa listor som de stryker och lägger till på. Såna där som alltid vet exakt när sista ansökningsdag till allting infaller och har skickat ansökan månaden före.Bli föralldel inte som jag. Det är så ohyggligt besvärligt att göra dessa fantomräddningar i sista sekunden. Jo, jag vet, för det mesta ordnar sig det hela. Det gör det nästan alltid. Men det är både stressigt och jobbigt att slänga sej åt olika håll hela tiden för att fånga bollarna sekunden innan de faller till marken. Dessutom är det väldigt få som inser vilken insatts som krävs för att vara oplanerad. Man får helt enkelt ingen credit för alla sina snygga räddningar.

Nu sitter jag här mitt i ett typexempel. Jag har bokat en utlandsresa. Barnen har inga pass. Dessa två enkla men samverkande fakta har jag känt till sedan i februari. Nu inser jag att det är två veckor kvar till den där avresan som kändes så avlägsen alldeles nyss. Kollade upp det här med pass. Leveranstid ca 5 arbetsdagar... Nu börjar det bli brådis. Men inte värre än att det kan lyckas.
Då får liten Erika halsfluss. Hon är jättedålig. Inte drar man en sjuk liten tjej på en tjugomilsresa för att fixa pass. Men vi kan inte vänta heller för då blir det för sent.
Provisoriska pass utfärdas hos Arlandapolisen. De kostar 1000kr styck och utfärdas om det finns personal ledig. Vi kommer till Arlanda klockan 18.00 på midsommarafton... Undrar hur de har det på personalsidan, då ?

Hade jag nu varit en välplanerad sort så hade vi ordnat det här med passen på sportlovet men då förstod jag inte att midsommar var så nära förestående.
Kommer vi bara lyckligt iväg så lovar jag att jag inte ska slänga bort biletterna den här gången...... Det ska jag skriva upp på en lista

Kommentarer
Postat av: Anonym

Om du skaffar pass innan sista juni slipper du dessutom lämna fingeravtryck. Planering är för übermänniskor, och det vill eller orkar man faktiskt inte vara. Är det meningen att ni ska hinna på resa så hinner ni nog. Lycka till.

2009-06-09 @ 20:11:59
URL: http://strukturtapeten
Postat av: micke

om du glömer biljeterna på typ köks bordet eller på nå annat dummt ställe då kanrse de e så att du inte ska åka mana på att ja å marie kan åka ist...

2009-06-10 @ 00:16:52
Postat av: Gunnel Löfgren

Det är jätteroligt att läsa din blogg. Du skriver såå bra och roligt. Hoppas att allt går bra med er resa!

2009-06-10 @ 13:31:18
Postat av: LS

Underbara människa....jag tycker om superräddningarna!

Kan inte vi ändra omgivningens inställning till att höja statusen för just detta fenomen att klara det nästan omöjliga. För så länge man fixar det...så är det ju lite sport. En av mina favoriter är att sladda in m bilen på Svalls tågstns parkering 2 min innan tågets avgång. Då sa jag högt i bilen för mig själv "den här gången händer det - jag hinner inte" ut med hund, ryggsäck, väska, betala parkeringen för fyra dygn och RUUUSA-...jag HANN! Lärde jag mig nåt? Inte mycket! poäng för passtricket- en klar 12:a!

2009-06-11 @ 23:28:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0