Navelskådare

Egentligen är det väldigt onödigt med dessa onödiga kroppsdelar.Svanskotan, blindtarmen och håret under armarna går väl an men navelsträngen den behövs ju verkligen inte. Iallafall inte efter att förlossningen är avklarad.
Nu är det ju så ändå att den rackarn hänger sig kvar och ger allehanda mysko symptom. De första gångerna ungarna åker bort något längre tag gör det rent av ont i magen. Det är fästet till navelsträngen som värker och i sin tur gör så man bara måste ringa den där telningen sent på kvällen bara för att trösta. Det gör ju troligen lika ont i andra änden. Det är då man möts av ett ilsket:
- Vavilldunudå. Måste du ringa hela tiden. Jaaa det är bra har jag ju sagt !
Och detta trots att jag har hållit i mej och inte ringt på flera halvtimmar.

Denna navelsträng kan också ge fenomen som snudd på tyder på nån sorts förgiftning. Rena deleriumsyner. Hur tydliga som helst. Vaknar mitt i natten med bilden av ett stort raserat hus på näthinnan. Det brukar var jordbävningar i Turkiet. Jag måste genast se till att jag kan följa med katastrofstyrkan om det blir en jordbävning i Turkiet. Satt med telefonen i handen och började fundera på hur man lyckas ringa totalförsvaret för att få komma med och söka reda på dottern som är i Turkiet där det kan förekomma jordbävningar... Klockan var fem över tre på natten och hon hade inte ens kommit fram och jordbävningen har ännu nte inträffat,Men navelsträngsstumpen den skrek för full hals:
- Livsfara, hon måste hem. Ögonblickligen !
Jag har på detta sätt sett mina barn dö i flygolyckor, tågolyckor, bilolyckor, cykelolyckor och klämmas sönder i karuseller. Svepas bort av laviner, vågor,ångvältar och plogbilar.

och jag vet ju exakt vad det handlar om. Så fort de rör sej en meter eller två utanför mitt synfält så vaknar navelsträngen till liv och ska till varje pris rycka dem tillbaka in i hemmets lugna vrå. Den listiga lilla jäkeln försöker skrämma så mycket det bara går så att jag ska ha uppsikt över ungarna hela tiden vilket troligen ur säkerhetssynpunkt vore det absolut dummaste man kunde göra. Det måste vara bättre att lära sej behärska världen än att lära sej att akta sej för den.
Fast navelsträngen är en primitiv gammal kroppsdel som inte bryr sej ett skvatt om logik.

Så jag ber er kära barn , ha lite överssende med mej när jag lider av navelsträngsvärk. Det är ganske plågsamt.

Kommentarer
Postat av: LS

Känner med dig....

2009-08-16 @ 15:02:15
Postat av: S

En välbekant känsla...

2009-08-16 @ 22:06:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0