Understatement

Ett understatement är en stilfigur som väl närmast kan beskrivas som en underdrift. Dvs man reagerar betydligt mindre än situationen egentligen kräver. Denna stilfigur är typisk för vikingatida berättelser, västernfilmer och den brittiska adeln. Den förekommer även i vår barnkammare.
Liten Erika hade hög feber i förrgår natt och började helt plötsligt slåss med osynliga fiender i sängen. Jag försökte trösta och lugna men det blev bara värre. Efter ett tag började jag förstå att Erika troddes det fanns ormar i sängen. Ganska många ormar till och med. Jag steg upp och tände taklampan så att hon skulle få se att det inte  var några ormar där. Då såg hon ormar på lampan också. Hon tittade på mej med feberröda kinder och tårar i ögonfransarna och sa:
-Mamma, jag är inte så försjust i ojmaj.....

Slå  det den som kan !

Kommentarer
Postat av: Carina

men lilla stackars Erika!!Jag riktigt känner hennes skräck!!Ursh å fy..Kramen till er båda

2009-04-08 @ 10:08:03
URL: http://cinahsspace.blogspot.com
Postat av: Jannike

Usch... det där fenomenet hade jag problem med när Mimmi var riktigt sjuk för ungefär ett år sen.. Hon hallucinerade enormt... Det var SÅÅÅÅ jobbigt... man visste inte vad man ska göra... Det visade sig att hon jagades av vargar.... och hon pratade ett helt främmande språk... hu vad hemskt det var.. obehagliga minnesbilder dyker upp nu...Hoppas det bara är tillfälligt för Erika.



2009-04-19 @ 13:10:46
URL: pyret07.blogg.sehttp://pyret07.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0